woensdag 29 april 2015

Vitsippor

Nu ga ik jullie iets leren. Dus let op. Het is een waar begrip, hier in Zweden.. ..dus wellicht heb je er ooit nog iets aan.  Het gaat over de Vitsippor!!
Voordat ik hierover meer vertel, moet je het volgende weten. Zweden kennen bloemennamen. En nier een paar, zoals ik, maar echt veel. En als je als Zweedse weinig van bloemen weet, is dat eigenlijk een beetje beschamend.
Zweden om bloemennamen vragen is dan ook altijd spannend; óf het pakt goed uit en ze vertellen vol trots alles dat ze weten over het bloemetje waar je zojuist naar hebt gewezen.. ...óf niet, dus. In dat laatste geval levert het vaak een beetje een gênante situatie, waar de goede sfeer meteen vervlogen is, de Zweed zich staat te schamen en je jezelf afvraagt waarom je het eigenlijk vroeg.
Enfin. Vitsippor zijn bloemetjes, zoals je mogelijk al kon raden. Maar niet zomaar bloemetjes. Ze zijn wit, schattig en groeien op schaduwrijke bosgrond, midden tussen de bomen. In een zonnig weiland zul je ze niet zien. Maar die hebben we hier dan ook niet zoveel.
De Vitsippor zijn hier een waar begrip. Ze staan voor mooi weer en lente. Iets waar alle Zweden vanaf februari met smart op zitten te wachten. Het is dan ook ongeveer vanaf februari dat mijn patiënten er al over begonnen, die Vitsippor. Of ik het kende? Dat het niet lang meer zou duren. Dat het prachtige landschappen opleverde. Enzovoorts.
Nou mensen. Aanschouw hier mijn foto van Vitsippor. Al vanaf februari heb ik erop gewacht; maar half april konden we dan toch de eerste aanschouwen!






Geen opmerkingen: